Ceremonie geen idee

22 september 2016 - Manggis, Indonesië

Hiii
Nou vandaag dus weer een ceremonie en het schijnt 5 dagen te duren. De nacht dat ik nog op gili zat is er wederom ren varken geslacht en aan het spit gegaard. Vandaag is deze geofferd in de tempel.....
A fijn om 2 uur ging de houten gong en wist ik ik moet aankleden en naar beneden. Iedereen zag er op zn paasbest uit, veel make up haren mooi en mooiste pakjes. We gingen van de tempel op de parkeerplaast naar de tempel op het strand. Daar lagen allemaal offers etc. We liepen daar in een optocht heen, de vrouwen eerst met offers en daarna de mannen met de geesten van de overleden voorouders die weer op bezoek waren. Die werden gedragen op de schouders, ze zitten in een soort van beeldjes etc. Bij het strand gaan zitten en wachten. Tania legte mij uit dat dit de picknick op het strand is. De overleden voorouders werden tussen de offers neer gezet. Alle vrouwen waren er maar druk mee wierrook aansteken en besprenkelen met iets. Daarna een gebedje en we gingen weer in een stoet.... er waeen wat vrouwen spullen naar de banjar aan het brengen dus er waren niet genoeg mensen die de paraplu's konden dragen. Kembar... 1 vd gasten uit het dorp duwde er 1 in mijn hand. Ik wist dat je met zo paraplu boven een van de kistjes met de geesten vd overleden voorouders moest lopen. Dus ik pakte er 1 en liep mee in de stoet. Best leuk dat ik dat mocht doen ik voelde me vereerd. Uiteindelijk zijn we dus naar de tempel gegaan die zo'n 5 a 10 min lopen is, dit is de tempel van ons kant van het dorp. Daar gingen we in een kringetje om de priester staan ik nog steeds met mn paraplu naast het ding. Er gingen 4 vrouwen dansen en die raakte dus in trance... mega weird want ze begonnen ongelooflijk hard te huilen en bibberen en nja gekkenshit hoor. Ik d8 alleen maar niet lachen niet lachen... maar omdat ik dat dus dacht kreeg ik juist een lach kick die ik met alle macht probeerde in te houden. Waarschijnlijk zag ik er bedt gek uit omdat ik niet wilde lachen want t was helemaal niet grappig! Die vrouwen waren zo intens verdrietig en om de kistjes met overleden voorvaderen aan t dansen... best bijzonder. Uiteindelijk ging heel de stoetbde tempel in en moesten we 3 rondjes lopen. De vrouwen die in trance waren moesten geholpen worden de trap op de komen omdat ze dus geen idee hebben wat ze doen. A fijn 3 rondjes om de tempel met de hele stoet en toen snel die paraplu afgegeven, schaduw opgezocht en mn waaier uit mn tas gevist pff verkoeling needed. Hoewel t laatste tijd nie echt heel warm is geweest is het vandaag 31 graden achja goed voor afvallen zulle we maar zeggen. Daarna begon het lange wachten weer, het was 4 uur en om 5 uur gingen de meisjes een Balinese dans opvoeren. Vol in de makeup en kostuum super tof. Ma goed tijdens het wachten eerst lang alleen gezeten afkoelen en tot rust komen. Uiteindelijk bij de mannen gaan zitten en tuac(palmwine) gaan drinken best gezellig en t houd je bezig! Uiteindelijk gingen de meisjes pas rond kwart over 6 beginnen met hun dans. Het was super mooi die meisjes in hun outfit! Na de dans een gebed met iedereen, ik heel zelfverzekerd want ik weet ondertussen hoe t moet oeps dit was een iets uitgebreider gebed haha ach dan maar gewoon iedereen nadoen zo moeilijk is het niet. Hoewel iedereen ineens ging zingen... op een heel lage toon en even dacht ik dat ik in een sekte beland was whaha. Na het gebed naar huis gegaan want ik was er immers al sinds 2 uur en ondertussen was het 7 uur en ik moest onwijs nodig plassen.
Ik ga vanmiddag even een film maken van alle foto's en filmpjes die ik heb gemaakt!

Ciao lieve mensjes uit nl!

1. Joke:
    22 september 2016
    Heel speciaal dat je dit mee mag maken
    Mooie kleding aan en dat je betrokken word bij de ceremonie.
    Normaal sta je als toerist ergens langs de kant maar nu stond jij er tussen.
    Dat zijn momenten om niet te vergeten .
  2. Thea:
    22 september 2016
    Wat ben je daar toch op z'n plaats "genieten"