Galungan en kuningan....

6 september 2016 - Manggis, Indonesië

Ja ja hoewel ik niet veel doe en dus weinig te vertellen heb vind ik dat dit toch wel weer een blogje waard is!
Vandaag is het galungan hier in bali, dit is een van de grootste vieringen in het hindoeïsme. Je kunt t vergelijken met kerst in nl kinderen hebben 2 weken vrij van school etc maar ik zal proberen uit te leggen wat het inhoud haha voor zover ik het goed heb begrepen.
Elke 210 dagen is heel Bali versierd met bamboe stokken, genaamd ‘penjor’. Een onmiskenbaar teken dat Galungan weer bijna gaat beginnen. Met fruit, bloemen en bladeren van kokosnootpalmen versierde stokken zijn te zien in bijna elke straat of snelweg en op vrijwel elke Balinees huis. Vanaf 6 sept staat Bali in het teken van Galungan en Kuningan. Galungan is een feestviering van 10 dagen ter nagedachtenis aan de overwinning van het goede op het kwade. De Balinese mythologie is heel kleurrijk en het verhaal achter Galungan gaat hoofdzakelijk om een koninklijke krachtmeting tussen de goden. Tijdens Galungan keren de goddelijke geesten terug naar aarde en verwachten te worden toegejuicht en vermaakt met belangrijke Balinese rituelen en extravagante feesten. Je begrijpt veel feestjes veel drank veel muziek en plezier deze komende dagen heel vervelend allemaal haha!
De laatste dag van het festival heet Kuningan, dit is een zeer gedisciplineerde gelegenheid. Ieder lid van het gezin heeft daarbij specifieke taken uit te voeren en zij trekken daarvoor hun mooiste kleding uit de kast.
De wegen zijn dagelijks gevuld met konvooien van scooters met daarop prachtig geklede gelovigen die naar tempels gaan met enorme manden van fruit, bloemen en soms zelfs levende kippen. De dagen voorafgaand aan Kuningan zijn daarom vol activiteiten, met name koken, offers maken en schoonmaken. Ze zijn hier echt al ruim een week druk bezig alle offers te maken etc.

Tijdens Galungan gaan de mannen van bijna elk dorp in de vroege ochtend al op zoek naar een niets vermoedend varken dat eerst bij de tempel geofferd zal worden. Het vlees wordt daarna voorzien van tientallen kruiden en specerijen en gebruikt om de traditionele en pittige ‘lawar’ gerechten te maken zoals saté. Ja daar zijn ze weer de varkens
Vele restaurants en winkels sluiten voor een paar dagen, maar er is altijd nog wel een warung of kleine bar te vinden waar je een koud biertje en een eenvoudig hap eten kunt krijgen. Ze sluiten de winkels omdat iedereen terug gaat naar zn eigen dorp om galungan en kuningan te vieren.
Dorpen op het hele eiland vieren de Galungan periode op hun eigen traditionele en soms eigenaardige manier. Op Galungan dag zelf (altijd op woensdag) is er aandacht voor het gezin. Nou heb ik daar weinig van gemerkt vandaag want tja toerisme gaat gewoon door dus tania was on the road met de kids ik heb mn eigen ding gedaan en lempot geen idee haha.
Overdag was t rustig in t dorp maar nu de avond valt komt overal muziek vandaan dus moet zo maar eens een feestje opzoeken denk. Morgen moet ik geloof ik mn kabaja en sarond weer aan voor allemaal ceremonies. Ik heb geen idee maar laat t wel over me heen komen.

Het leukste vind ik dat de werkers ook vrij hebben dus we hebben vandaag gruwelijk hard uitgeslapen heerlijk die rust in huis! Ze werken namelijk nog steeds 7 dagen per week. Vanaf 8 uur in de ochtend begint het... ondanks dat ik met oordoppen slaap wordt ik wakker. Wat opzich ook best goed is want dan heb ik iig iets aan mn dag maar wat fijn zeg vanmorgen hahaaa.

Nou dat was t voor nu!
Let you know als ik meer leuke dingetjes heb!

1. Sonja poeder:
    6 september 2016
    Weer een heel mooi verhaal. En wat mooi al die rituelen daar, en wat zal jij genieten om dat allemaal mee te mogen maken.