Galungan

7 september 2016 - Manggis, Indonesië

Even een kleine correctie, het is vandaag galungan en niet gisteren hihi.
A fijn daar ging mn wekker en de 3 wekkers vd kids om 5 uur omg wat vroeg en sliep pas om half 2 en vanaf toen elk half uur wakker mjaaa here we go. Stiekem tot kwart voor 6 blijven liggen hahahhaha kids gingen half 6 douchen en na hen ben ik naar beneden gegaan. Rond kwart over 6 richting het huis van oma met wat offers. Daar aangekomen gaan zitten met de meisjes, oma was druk om nog allemaal offers neer te leggen etc. Zo legte ze alle bezems bij elkaar en legte er een offer, een wierrookje op en sprenkelde heilig water eroverheen (dat ze nog maar goed mogen schoonmaken). Mahendra had mn scooter gesopt want ook die moest er tip top uitzien en een offer en wierrookje erop. Tja zo met eigenlijk heeeel veeeel meer van die dingen! Toen om 7 uur ging er ineens een gong... alle kinderen sprongen op.. we mochten naar de tempel. Alle offers mee en gaan. Onderweg naar de tempel zag je meerdere mannen hun auto's wassen. Ondertussen had ik zo een honger en dorst niet normaal dus na 5 min in de tempel die naast lumbung damuh staat besloten even snel een glas water te halen.
Vlak daarna kwam ook lily thuis en kaya en jodi dus kon mooi daar blijven. Tot 9 uur gebeurde er weinig maar kwart over 9 gingen we naar de tempel voor een gebedje. Man wat was t heet ik zat vol in de zon mja haha. Even een korte uitleg voor de mensen die niet weten hoe een gebed hier gaat.... je gaat op de grond zitten in de tempel je krijgt een handje bloemblaadjes en een wierrook stokje. Je haalt je handen door de rook van het wierrook stokje, daarmee reinig je jezelf geloof ik. Dan doe je je handen tegen elkaar en brengt ze naar je hoofd. Daarna nog een keer maar dan met bloempjes(die bloempjes haal je ook even door de rook heen) die je daarna op je hoofd legt of tussen je knotje stopt. Dan nog een keer met bloempjes die je daarna achter je oren stopt dan nog een keer met bloempjes en die doe je ook op je hoofd. Dan de laatste keer zonder bloempjes. Daarna maak je je wierrook stokje uit en komt de priester langs met zn bakje water en rijst. Eerst sprenkelt hij water met een bosje takken die hij in het water doopt over je heen 3x, daarna moet je je handen een kommetje maken en doet hij 3x water in je handen dat je moet drinken en 3x op en over je hoofd gooien(tip van mij maak je kommetje niet te diep want dan ben je dus doorweekt haha). Daarna pak je wat rijstkorrels je zoekt de 3 grootste uit om te eten(ze zijn rauw echt niet lekker) en de rest plak je op je hoofd tussen je wenkbrauwen en in je nek en evt op je slapen. Dat was het zegmaar haha. Daarna gingen ik jodi kaya naar oma's huis. Met de 2 andere kleinkinderen moesten we nog een keer bidden maar nu in de tempel in hun huis. Opa(vader lempot) leidde het gebed. Dit keer kreeg ik andere bloemen die ik weer op mn hoofd en achter mn oren heb gestopt je begrijpt inmiddels kon ik een bloemenwinkel beginnen zoveel bloemen had ik overal. Na het gebedje gingen we op een rij staan en heeft oma ons geblessed ofzo haha ik vond t wel grappig wat ze allemaal deed. Ze wreef van alles in onze handen en daarna weer besprenkeld net water en rijst plakken... omg inmiddels had ik een heel rijstveld op mn hoofd zitten whoehahaha. Daarna heeft ze een mandje drie keer op ons hoofd getokt ghehe. Als afsluiting kreeg ik een wit draad op mn hoofd en daarna een armband van hetzelfde materiaal het biedt bescherming liefde en harmonie. En het moment waar we allemaal onwijs naar uitkeken.... makan(eten) want ik en de rest ook, waren uitgehongerd hihi!
Na het eten ben ik samen met lily terug naar huis gegaan en heel snel mn kabaja en korset uitgetrokken pfoee ademm hahahha
Even een half uurtje niks gedaan toen met tania in de tempel in lumbung damuh gebeden want dat hadden we nog niet gedaan daar. Mahendra wilde me meenemen naar gua lawah tempel dat is 20 min rijden, eigenlijk had ik niet zo een zin maar toch maar meegegaan. Al mn kleding weer aangetrokken en hop op de scooter.
Daar aangekomen bloemetjes gekocht en wierrookjes. Het was super mega druk en er was net een gebed bezig, snel plek in de schaduw gezocht om te wachten. Toen het gebed klaar was gingen wij zitten omg gebed nr 4 gelukkig waren de meeste bloemen en rijst er onderweg afgewaaid zodat ik weer wat plek had. Na het gebed naar candidassa gereden om daar nog een laatste tempel te bezoeken. Ik vond deze tempel nie zoveel aan, waren weinig mensen mja prima gebed nr 5 inmiddels zit ik zo vol rijst en bloemen pffoe ongelooflijk hahaha. Na het gebed dacht ik mooi naar huis... haha nee dus er was boven de tempel nog een tempel okee here we go 6 miljoen traptreden die veel te hoog zijn voor mensen van ons formaat. A fijn boven nog een laatste x een gebed gedaan, mn make up zit nu op mn knieën want elke x krijg je zo'n plens water over je heen gesprenkeld haha oh en die bloemen en rijst omg waar moet ik dat nou toch nog laten volledige botanische tuin verzameld en genoeg rijst voor n week op mn gezicht en tussen mn tetten (want wat dus van mn gezicht en nek afvalt komt daar terecht. )
Toen snel naar huis gereden alles uitgescheurd en onder een kouwe douche gaan staan hmm heerlijk.

Nou dat was t wel voor deze morgen... en begin vd middag verder vanmiddag geloof ik weinig op t programma feestje hier feestje daar etc. Biertje hier biertje daar daar ben ik pas echt goed in!

Tot laters peeps

1. Thea:
    7 september 2016
    Er kan jou niks meer gebeuren !!