Kuningan

17 september 2016 - Manggis, Indonesië

Hiii ben ik weer

Vandaag ik kuningan.... tja als ik het goed begrepen heb is het de laatste dag van galungan en vertrekken de geesten van alle voorouders terug naar waar ze dan ook thuis horen. Dat gaat natuurlijk gepaard met veel ceremonies. Om 5 uur vanmorgen kwam mahendra mij en de kinderen wakker maken.... ik sliep net een uur en d8 ja doeii ik heb ff geen zin dus ging niet mee. Om half 9 werd ik wakker en smste ik hem om te vragen of ik nog 1 ceremonie bij kon wonen. Hij kwam naar boven gerend en zei dat ik 10 minuten had om naar de parkeerplaats in de tempel te komen. Ik zei oh laat maar moet douche en kleding aantrekken en dat redde ik niet. Hij zei ach iets meer als 10 minuten kan ook dus ik uit bed onder de douche halve pakje aan en toen keek ik uit mn raam... k*t te laat whaha pakje weer uit en ontbijt gaan maken. Toen kaya thuis kwam ging ze zich verkleden in een andere kabaya en sarong... waarom vroeg ik me af. Nou ze ging zo naar een andere ceremonie maar kon niet goed vertellen hoe laat dus ik naar boven pakje weer aan pff. Loop ik de trap af kom ik lily tegen die mij heel verbaasd aankeek whaha what are you doing? Dus ik leg uit dat ik naar een ceremonie dans iets ga, begint ze te lachen dat is pas om 15.00 uur michelle omg serieussss dus pakje weer uitgescheurd en luchtige kleding an. Al met al lekker begin vd dag ghehe.
Uiteindelijk werd tania wakker en die vertelde mij dat die ceremonie daratan heet/is. Mensen gaan dan in trance en gaan met messen over hun arm snijden en in hun borst prikken. Doordat ze in trance zijn gaat het mes niet door de huid heen en laat het slechts wat krassen achter. Nou mijn interesse was gewekt en ik d8 daar gaan we heen. Tania lempot en kaya gingen ergens anders heen en ik lily en 2 gasten die hier vrijwilligerswerk doen gingen naar de daratan.
Daar aangekomen een plekje in de schaduw gezocht en wachten tot t begon. Ik kwam er al snel achter dat we aan de verkeerde kant stonden want tegen het licht in filmen is niet echt een succes. Samen met lily snel naar de overkant gelopen en daar op de grond gaan zitten. Het begon met twee grote groepen mannen tegenover elkaar ze deden een dansje en liepen steeds dichter naar elkaar toe.
Daarna gingen al die jongens rondrennen met grote messen. Uiteindelijk eindigde er 1 in trance en die ging dansen en dat mes over zn arm heen slaan en in zn borst prikken... zag er heel pijnlijk uit maar geen bloed dus t zal wel. Ineens komt er een vrouw de tempel uit rennen huilend en schreeuwend. Die begon ook te dansen ik d8 wtf is dit joh haha ben hier echt veel te nuchter voor ofz. Nja hoe langer het duurde hoe meer mensen in trance. De vrouwen danste en de mannen ook maar dan met de messen heel vreemd. Lily legte uit dat die mensen dus echt in trance waren en zelf niet bewust zijn van het feit dat ze een beetje gek aan het doen zijn tot ze uit de trance komen.
Uiteindelijk zijn we naar huis gegaan want het was echt zo mega enorm warm, dus het einde heb ik gemist.
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden... interessant was het sowieso!
Nja dat was mijn Kuningan heb 3 kwart gemist mja dat was eigenlijk hetzelfde als bij galungan.
Verder gaat alles prima met mij. Morgen ga ik voor 2 nachtjes naar gili air om te chillen. Er waren hier de afgelopen dagen 4 nederlanders en die waren echt gezellig haha ze zitten nu op gili air dus ik ga ff buurten bij ze!
Verder ben ik gisteren naar sideman geweest met wat gasten uit het dorp. Made(die bij ons werkt) komt oorspronkelijk uit sideman en de jongens uit het doro moesten gamelang spelen(balinese muziek). Hunnie allemaal in de pick-up trucks en ik op mn scooter er achteraan. Natuurlijk vertrokken we niet om 1 uur maar kwart voor 2 precies op t moment dat ik d8 laat ik nog ff snel gaan plassen dat is nogal een werkje met al die kleding aan dusja. Natuurlijk wilde mn scooter niet starten en moest ik m kickstarten.... dat had ik dus nog nooit gedaan alleen gezien dus ik maar geprobeerd en t lukte yeahh vet blij want de trucks waren al de straat uit en ik wist nie waar ik heen moest. Natuurlijk ging mn scooter weer uit op t moment dat ik m van zn standaard haalde echt iets voor mij. Ik gvd gvd in paniek nog x da ding op standaart getrokke ondertussen nat van t zweet da hoere ding weer starten. Nou gelukkig lukte het en kon ik achter de trucks aan die gelukkig aan t eind vd straat stonden. Ik scheure en ineens kijk ik..... leeg offcourse t zal ook nie zo zijn. Op de afslag 5 min van huis stopte ze en vroeg ik lempot of er onderweg een tank station was..... uhh nee ja ik had ook niet anders verw8 eigenlijk ik ben nou eenmaal een borgsteede. Gelukkig zag ik dat de warung naast de truck benzine in waterflessen verkocht voor 6x de prijs mjaaa ik moest wat. Op dat moment gaan de trucks weer rijden en ik d8 omg ik ga ze nooit meer inhalen. Ik hoorde lempot nog schreeuwen we gaan wel langzaam maar voor ik t wist waren ze verdwenen. A fijn met bijna volle tank dat kut ding weer aan moeten trappen en achter ze aan gaam sjesen. Al snel moest ik een berg op en gelukkig gingen ze idd niet zo snel de berg op dus vond ik ze weer terug. Mijn scooter had de grootste moeite om omhoog te komen maar ik heb t gered. Wat een fantastische uitzichten zeg echt ongelooflijk. Voor ik t wist was de rit van een uur voorbij! Daar aangekomen gaan zitten.... ijsthee gedronken en daarna tuac(palmwine) dat is nou 1 vd dingen die ik echt echt smerig vindt. Hier in het dorp hebben ze nog redelijk zoete maar deze was mega zuur ik stikte er bijna in mja ik kan geen nee zeggen want ze blijven t voor me neus houden tot ik het neem. Tania noemt het sour pussy drink ik heb deze benoemd tot maagzuur drink want gadverdamme hahahaha. A fijn hun een dingetje gespeeld ik en de kids doof en toen kwam er een snack en koffie(met meer suiker dan koffie ughh). Toen nog een deuntje gespeeld en uiteindelijk ging de familie gebedje doen en gingen wij met zn alle naar de rijstvelden achter t huis. Echt prachtig uitzicht. Toen was ik t zat en wilde ik weggaan. Lily wilde mee dus samen gingen we terug op mn scooter. Ergens hebben we een verkeerde afslag genomen en na 10 min d8 ik ik herken dit niet dus miss ff google maps checken. Idd we gingen via de andere kant naar huis nja ietsje langer maar prima 19 minuten ofz. Ik weer rijden en na 10 min mn maps nog x checken om te kijken of we nog steeds goed reden... stond er nog 36 minuten hoe dan... a fijn ik mn navigatie aan lily gegeven en haar laten zeggen hoe we moesten rijden. Maar lily was zo geïnteresseerd in hoever en de route dat ze heel de tijd aan t scrollen was waardoor ze dus niet kon zien waar we reden en of we nog goed gingen je begrijpt ergens ist weer fout gegaan en moesten we omkeren. Uiteindelijk hebben we er een uur langer over gedaan maaaar het was een fantastisch mooie rit en ik vond het niet zo heel erg het was alleen heeel koud ghehe
Njaaaa we zijn heel thuis gekomen en hebben klein avontuurtje bleefd... kan erger!
Wat betreft het weer... tja het lijkt wel regen seizoen echt elke dag wel fikse onweer en regen terwijl het nu droog seizoen is. Nja dat was t voor vandaag.

Tot snel luitjes ik ga van mn laatste 2 a 3 weken hier genieten voor ik weer terug de realiteit in moet xxxxx

1. Sonja poeder:
    17 september 2016
    Hoi Michelle, wat heerlijk om dit weer te lezen. Ja Ja echt een Borgsteede met die pech die je had hahahaha, maar meis heerlijk zo als jij je vermaakt daar, en een uurtje omrijden is toch ook niks en dan zie je weer eens wat andere dingen van de omgeving . Geniet die laatste weken er nog heerlijk van daar op Bali. xxxxx