Ola allemaal

20 augustus 2016 - Manggis, Indonesië

Inmiddels alweer ruim 2 weken hier... nadat ik na de bruiloft of eigenlijk tijdens de bruiloft ziek werd was ik gelukkig na 3 dagen weer helemaal beter. Beetje hier en daar geholpen maar van echt werken wil het nog niet komen! Paar dagen terug in een westers restaurant gegeten en meteen die avond was ik ziek! Echt zo raar als ik eet bij locale warungs waarvan je denkt als ik hier eet ga ik dood... dan is er niks! Ga ik een keer duur eten wordt ik ziek haha nou vanaf nu dus alleen maar bij locale tentjes die er vies en smoezelig uitzien haha.

Vandaag was de ceremonie crematie van nyempeng. Voor de mensen die het nog niet wisten... vorige maand is zij overleden. Ze is familie van lempot en werkte al 14 jaar bij lumbung damuh en was 7 maanden zwanger. Van de een op de andere dag is ze overleden! Ze zeggen dat de baby in haar is overleden en ze daardoor is vergiftigd. Ze is een dag na overlijden direct gecremeerd en in zee uitgestrooid. Maar de ceremonie vond vandaag plaats. Ik was erg blij dat ik er bij kom zijn omdat ik al niet bij de crematie zelf kon zijn!
10 uur zouden we naar catri gaan zij werkt ook bij lumbung damuh en is ook familie. Zat ik hoor 10 uur spik en span ingesnoerd en wel haha. Ohhjaa ik ben in Indonesië... 10 uur kan ook best 11 uur worden of 12, gelukkig viel t vandaag mee en vetrokken we om kwart voor 11 haha. Ik zag dat dr auto aardig vol zat dus besloot mn scooter te pakken want hoe fijn is t om zonder helm rons te crossen. Want ja als je traditionele kleding draagt houd de politie je niet zo snel of eigenlijk gewoon niet aan! Ja ik weet het oeh oeh gevaarlijk zonder helm.... tja jongens hebben we allemaal wel eens gedaan toch haha ik geniet er iig van. Maar goed, uiteindelijk aangekomen bij catri haar huis, de mannen aan de arak(palmwine) en devrouwen aan andere kant(boringg) op gegeven moment d8 ik wat kijken ze nou haha mja ik begreep t al michelle moest ook aan de zuip✌ okeee lekkah hooor 11 uur in ochtend shotjes drinken. Reuze gezellig weer, ineens moesten we gaan, t zal wel ik volg wel haha. We gingen naar een grasveld waar al veel mensen zaten. De priester in een bamoe huisje in het midden tegenover alle offers en spirits van de overledenen. Het ging niet alleen om nyempeng maar nog 4 andere. Dus super druk! Nja vooral lang wachten en slapende benen en pijnlijke kont. Uiteindelijk gingen we bidden(best leuk struikjes bloemen avhter je oor planten en op je hoofd). Dit had ik al eerder gedaan dus wist wat ik kon verwachten. Na het gebed met tania richting de mannen gelopen want die zaten verderop te zuipen (en wij maar braaf 2 uur saai voor ons uit zitte te staren)haha ach t hoort erbij maar ik was best jaloers op de mannen natuurlijk kreeg ik meteen weer een shotje voor mn snufferd en nog 1 en nog 1. Uiteindelijk richting t strand gaan lopen met de hele stoet, onderweg naar t strand liep mahendra achter mij met de fles arak... shitt en nog een shotje en nog 1 a fijn bijna lam kwam ik aan op t strand. Daar werden nog wat dingen gedaan met de geesten van de overledene en offers. Ze werden uot het altaar gehaald en in de leeuw gestopt. De leeuw werd toen alles erin zat verbrand... om de geesten te bevrijden geloof ik. Uiteindelijk was ik wel een beetje moe en zat van t wachten. Gelukkig kwam daar mahendra die mij naar mn scooter bracht zodat ik met mijn scooter ook iemand kon ophalen en naar huis kon brengen! Zo gezegd zo gedaan en voor ik t wist was ik weer thuis pff. Korset uit sarong uit heerlijk haha.
Thuis gezellig even wat gegeten want iedereen had mega honger en dorst ik was r helemaal naar van.
Daarna kon ik meteen door naar de volgende ceremonie... varkens slachten jakkie en heel weird want t is midden op de dag normaal gebeurd dit om 3 uur in de nacht. Geen idee waarom nu niet, varkens waren gelukkig al dood dus heb geen geschreeuw hoeven aanhoren. De mannen begonnen met t maken van de boemboe en lempot wilde dat ik naast m ging zitten.... uhh okeee. Toen kreeg ik ineens een mes in handen en mocht ik helpen snijden nja ik mocht uien pellen haha en nee niet grote maar die kleine kut uitjes haha achh vond t allang best gezellig beetje hakke. Iedereen die mij kent hier keek verbaasd wtf haha normaal doen namelijk alleen de mannen dat werk! Haha uiteindelijk heb ik iedereen nog even goed laten lachen want na 100 van die uien gepeld te hebben en rechts van mij werden ze gehakt en links van mij pepers... je begrijpt ik hield t niet droog whaha tranen bleven maar komen en dat vonden ze kennelijk erg grappig. Wat ik zelf een beetke jammer vond was dat iemand voor mn neus ff een lief klein kippie ging slachten zielig kipje ineens pakt ie die kip snijd zn keel door vangt t bloed op en w8 tot die stopt met spartelen. Zieligggg mja eet ook kip vd supermarkt dus ik mag niet zeuren haha en deze is iig echt vers en niet volgespoten met zooi!
Ohja ik had nog niet verteld waarom er nu weer varkens en veel kippiew worden gedood haha. Er is een tweeling die morgen 3 maanden wordt en dat wordt groots gevierd hier net als 1e verjaardag in nl. A fijn vann8 om 3 uur opstaan om 2 babi guling te maken ofwel varken aan t spit. Aangezien er 2 baby's zijn worden er ook 2 varkens geofferd! Waarschijnlijk vann8 om 3 uur nog 2 varkens waar sate van gemaakt wordt maar ik weet t niet ik zie t wel. Nu lekker met extra deken slapen want het is super koud hier te erg heb nu 3 lakens en een dik dekbed... ma t is echt koud lijkt wel winter. T weer in nl is raar maar ook hier in bali ist helemaal door de war. T is droog seizoen maar regent nu meer dan afgelopen regen seizoen... raar! Overdag is t lekker maar niet heel heet, in de avond koelt het af naar 20 graden met een koude wind brr nou werd er afgelopen n8 helemaal wakker van dat ik bevroren was haha. Jodi sliep met al zn kleding aan en dik vest en slaapzak! Tania vd week met een wollen muts oh oh oh erg he!

Nou ik ga slapen moet alweer bijna opstaan om heel de dag te gaan zuipen en feesten

xxxx tot snel guys

1. Sonja poeder:
    21 augustus 2016
    Zo zeg, wat mooi om dit allemaal mee te maken. Nou ja mooi zo een crematie ceremonie is niet leuk te noemen, maar voor een westers iemand wel natuurlijk. Sorry als het een beetje raar overkomt, maar hopelijk snap je wat ik bedoel. En ja dat je het daar erg naar je zin hebt is wel te zien op de foto's. Raar als ik zo lees dat je van een goede westerse maaltijd ziek bent geworden , omdat je toch altijd op tv gewaarschuwd word om niet bij de weg stalletjes te eten. Nu ik dit zo lees valt dat dus wel mee allemaal. En wat ben jij een kouwkleun zeg hahahaha, maar als je overdag de hitte hebt gehad ja dan is 20gr met wind ineens wel wat frisjes. Lieve Michelle heel veel plezier en ontspanning daar bij je tweede familie in Bali. XXXX