Bruiloft part 1

6 augustus 2016 - Manggis, Indonesië

Hallo allemaal,

Weer even een klein verhaaltje van mij! Gisteren 5 aug was dag 1 vd bruiloft en ik had geen flauw idee wat ik kon verwachten behalve de slachting om 3 uur 's nachts want dat heb ik vaker meegemaakt voor andere ceremonies.
A fijn ik begin 4 aug 1e dag na aankomst, super goed geslapen thnx to the earplugs haha. Ik slaap bij tania lempot en de kids boven. Er zijn 2 kamers en ik slaap met lily jodi en soms kaya die meestal bij paps en mams in slaap valt. De kinderen moesten naar school dus 5 uur half 6 de wekker, gelukkig niet gehoord maar half 7 was ik wakker. Rustig opgestaan beetje ontbeten en toen samen met tania even mn/onze kamer aan kant gemaakt. Mn matras in de hoek gelegd en ruimte voor mn kleding gemaakt.
Vlak daarna moest tania naar t huis van der schoonmoeder(hier vindt het huwelijk plaats). Dus ik besloot mee te gaan, alle vrouwen druk in de weer met het maken van offers en versieringen super leuk om te zien. Mezelf voorgesteld aan de bruid (bruidegom had ik die n8 al ontmoet op t strand). Natuurlijk stond er weer genoeg eten voor een weeshuis maar ik had net ontbeten dus sloeg even over. Dus alle vrouwen in t huis aan het werk en alle mannen gingen de boemboe(kruiden) maken voor het varken. Je zou denken ze zitte maar wat te hakken met ze allem maar alles gaat met grote precisie. Uien knoflook gember etc etc, daar worde weer verschillende mixen van gemaakt voor de verschillende soorten sate etc.
Verder die dag weinig gedaan beetje zooi opruimen, met kinderen gechilt en vroeg te bed gegaan.
Om 3 uur werd ik wakker... ik weet niet of t kwam door t gegil vd varkens(wat door merg en been gaat) of van de verschrikkelijke honger haha. A fijn ben maar opgestaan want kon niet meer slapen door de varkens. Die zegmaar praktisch onder mn raam werder geslacht. Lekker ontbijtje gemaakt voor mezelf en daarna bij de boys gaan kijken. Varkens gelukkig al dood! Voor degene die mn verslagen vorig jaar niet hebben gevolgd...hier even een korte samenvatting.
Varkens worden dag vam tevoren in gevlochten mandjes afgeleverd.... afhankelijk van wat r met ze gaat gebeuren worden ze of vastgebonden aan een stok wachtend tot r zo ver is of ze wachten in hun mandje... ja ik weet t zieligggg! Nja dan kwart voor 3 begint t gegil omdat ze bewogen worden die schreeuwen gaan echt door merg en been pff dat vindt ik toch altijd wel heftig. Nja keel doorsnijde bloed opvangen.... dan gaan ze met een gasbrander alle haren eraf branden en wat nog zit wordt eraf geschraapt. (Gaat t nog guys haha) ma goed dan wordt ie open gesneden ingewanden eruit getrokken en uiteindelijk in stukken gesneden en naar de hak mannen gebracht. Alle gezinshoofden zijn aanwezig uit het dorp. Zij gaan uiteindelijk het vlees snijden en de jongere generatie gaat de blokjes op de stokjes rijgen. Daarna terplekke wordt de sate klaar gemaakt. Er zijn altijd 1 of 2 vrouwen vanaf een uur of 4/5 bij om koffie rond te brengen.
Nou na dat hele gebeuren terug naar huis ff proberen nog wat te slapen maar was niet moe dus ging niet lukken! Uiteindelijk maR opgestaan kilo make up opgesmeerd en mn kleding aangetrokken om half 7 was ik op t bruiloft feest haha. Daar was een man die iedereen van mooi haar en (niet zo mooie) make up voorzag. Als ik naar t huis van t huwelijk loop moet ik over t parkeerterrein waar alle mannen nog zaten haha elke x werd ik nageroepen of gefloten en heel de dag ben ik overladen met complimenten van man en vrouw echt super leuk.
T huwelijk stelde nie zoveel voor... heel de dagen kwamen er mensen die brachten cadeaus mee aten wat en gingen weer... thats it!? Haha
Uiteindelijk om 2 uur gaf ik t op oververhit en best moe terug naar huis gegaan. Koude douche gepakt en gaan slapen.
In de avond nog even wezen kijken maar was erg rustig, meeste mannen sliepen al want die waren immers al 2 dagen wakker en aan de zuip haha.
Even gegeten met lily en daarna met kaya en lily naar huis gegaan daar lekker gezeten!
Morgen weer een dag ik hoorde dat er geen varkens geslacht worden dit x dus lets hope hoewel ik denk dat t wel zo is! En t schijnt feestje te worden dus ben benieuwd xxx laterss schrijf morgen weer verder

1. Sonja poeder:
    6 augustus 2016
    Hoi Michelle, wat leuk weer om je reisverslagen te lezen. Wat leuk om te lezen hoe een huwelijksfeest daar gevierd word en wat er allemaal bij komt kijken. En wat zie je er mooi uit in deze kledij zeg, toppie.