Van bandung naar yogyakarta

14 november 2015 - Jogjakarta, Indonesië

Vandaag met de trein van Bandung naar yogyakarta! Gisteren al kaartje gekocht dus alles gefikst! Aangezien ze in mn hotel weinig engels spraken heb ik mn connecties even ingezet en van alles laten vertalen! Gelukkig alles goed gegaan taxi was precies optijd en voor ik het wist was ik op het station. Voor ik instapte nog even snel broodje gekocht en water omdat ik niet zeker wist of er eten aan boord was. Maar dat bleek er uiteindelijk wel te zijn!
Wat een top service zeg! Kan ns nig puntje aan zuigen haha op het perron werd uitgelegd waar ik zat 3e wagon stoel 8a. Super luxe stoelen, kussentje erbij, mega veel beenruimte zelfs mn broertje zou hier languit kunnen zitten. Oh en niet geheel onbelangrijk 2 stopcontacten. In eerste instantie kwam er een vrouw naast me zitten (ze was met haar man en dochter) maar omdat het erg rustig was in de trein ging ze ergens anders zitten toen we vertrokken. De machinist stelde zichzelf en het voltallige personeel voor, er waren schoonmakers beveiligers en vrouwtjes die het eten verzorgen.
Ik begrijp wel waarom deze rit 8 uur duurt haha de trein gaan super langzaam! Zelfs van hhw naar alkmaar noord zou op dit tempo al 15 tot 20 min duren maar ik vind het niet erg want het uitzicht is echt adembenemend wauw! Gelukkig ging de trein na 4 uur wat sneller rijden! Helaas had mijn raam plakplastic waardoor ik niet echt mooie foto's heb kunnen maken. We reden dwars door de bergen, rijstvelden, bananen plantages en oerwoud heen! Vlak langs dorpjes die tot hwt spoor waren gebouwt, veel kleine kinderen die speelden langs het spoor en zwaaiden toen de trein langs reed!
Af en toe zat ik wel met geknepen billen want in Nederland staat de trein soms scheef..... hier gaat ie gewoon bijna om en dat is niet heel relaxed met ewn afgrond naast je hahahha. Af en toe werd je even met je neus op de feiten gedrukt als je langs van die sloppenwijken reden! Dan denk je.... o ja dat is het Indonesië dat wij niet te zien krijgen! Niet alleen de sloppenwijken maar ook de kleine dorpjes waat mensen huisjes hebben gebouwd van afval!

Eten en drinken kwamen ze gewoon brengen nja niet gewoon moest natuurlijk wel worden afgerekend. Was erg lekker en uitgebreid menu om uit te kiezen!
Ohja ennuh het toilet..... ik vindt het normaal al een uitdaging om te plassen in een gat in de grond laat staan in een trein en deze trein beweegt iets meer dan die in nl! Mja het mag de pret niet drukken hoor want ik vind deze trein reis zeker de moeite waard! Ik wilde eigenlijk vanaf yogyakarta gaan vliegen naar bali omdat ik las dat trein vanaf yogya niet goed is en er geen eksekutif is alleen economic waardoor je dus 8 uur op houten bankjes tussen de geiten en kippen zit haha. Maar ik heb zojuist een alternatieve route gevonden, eerst naar surabaya en dan door naar banyuwangi waar de ferry naar bali gaat. Die route schijnt wel goed te zijn dus dan gaan we dat maar doen. Maar eerst..... yogyakarta, bromo vulkaan beklimmen, borobodur en prambanan bekijken voor ik verder ga. Mijn hotel hier is super en denk ook dat ik wel ga bij boeken. Wat ik tot nu toe van de stad heb gezien is top er hangt een heel andere sfeer veel relaxter en het weer is beter. Het is hier droog en zeker 10 graden warmer heerlijk!!!

Xxx tot snel
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    15 november 2015
    hé nichtje
    een prachtige treinreis ...lekker dat je zo luxe hebt gezeten. ..en zo zie je veel meer dan met het vliegtuig. ..en je hebt tijd zat dus als het ergens mooi en gezellig is gewoon tijdje blijven ...en ja met zo'n treinreis zie je ook de echte wereld waar de mensen daar in leven ....liefs joke