Bromo en de nieuwe plannen

25 november 2015 - Kuta, Indonesië

Wat een reis!
Gisteren eerst 11 uur in busje gekachelt ik snap nu dat het 11 uur duurt haha we hebben niet harden dan 50 gereden aangezien je van dorpje naar dorpje gaat dus altijd drukte. In nl zou je over hetzelfde aantal km ongeveer 3 max 4 uur doen haha maar t geeft niet ik heb me vermaakt. We hadden riante bus 16 pers ongeveer en we waren met 6 personen super fijn dus! Gezellig groepje een meisje uit china een duitser een mexicaan en een stelletje. Na 11 uur d8 ik dat we er waren maar nee we waren bij de office daar werd uitleg gegeven over de tour van vandaag en moest ik nog wat dingen afrekenen! We moesten van bus en chauffeur wisselen en na een uur ongeveer konden we verder. Dat laatste "uur" naar het hotel dat bijna 2 uur duurde was niet echt prettig. Maar dat komt vooral omdat ik nogal een bangepoepert ben haha. Ik vertrouw precies niemand achter t stuur behalve mezelf en overdag kan ik nog meekijken maar on t donker niet. Daarbij had ik even niet bedacht dat als je een vulkaan wil beklimmen je eerst de bergen in moet hahhaha fml! Ik heb het al niet zo op bergweggetjes maar in het donker al helemaal niet. Het busje had veel moeite om omhoog te komen en regelmatig stonden we bijna stil. Niet gek ook want de wegen waren zo stijl dat ik soms t gevoel kreeg dat bus zo achterover kon kukkelen. De wegen werden hoe hoger we kwamen hoe slechter en smaller. T grootste gedeelte was ongeveer fietspad breedte en t was voor boven en beneden! Achterlijke bochten waar ik t spaansbenouwd van kreeg maar goed dat ik niet kon zien hoe diep de afgrond was. Halverwege bedacht ik me ineens dat we deze weg morgen ook weer naar beneden moeten slik! Ze hadden al gezegd dat het boven koud zou zijn maar ik had niet gedacht dat het bij het hotel al koud zou zijn. Maar goed heelhuids aangekomen in het hotel waar wifi en warme douche zou zijn..... geen van beide haha nja geeft niks dan maar even mn gezicht wassen en naar bed want het was ondertussen half 10 en om 3 uur stond de wekker.
Dus 3 uur gewekt door de chauffeur, mega koud brrr gelukkig had ik mn trui en mn vest meegenomen. Lekker dik ingepakt en in de jeep gestapt. Ik dacht oké 1 uur in t donker de berg op dat red ik, ik zat achterin samen met de duitser en t stel. Nadat we t dorp uit waren gereden kwam de chauffeur erachter dat we gern licht hadden haha tuuurrrlijk joh! A fijn hij stopte deed de motorkap omhoog en deed de lichten aan. Toen konden we verder maar toen we de bocht om sloegen schrok ik me kapot..... dichte mist maar dan echt bizar dus je zag de weg niet eens meer. Iedereen werd een beetje paniekerig maar we bedachten ons dat hij deze route vast al een miljoen x had gereden en dus vast wel zou weten waar de weg ligt. Aangezien ook zn ramen nog beslagen waren besloot hij met zn kop uit t raam te rijden. A fijn haha best spannend zo op de vroege morgen. Gelukkig had hij de ingang omhoog gevonden en zodra we die inreden waren we direct uit de mist. Ik d8 dat ik het gisteren zwaar had met de bergweg maar deze...... wauw haha mn pols verrekt van t vastgrijpen aan een stang. Uiteindelijk aangekomen op vieuw point en t was echt prachtig geen woorden voor! Zie de foto's en oordeel zelf! Die zonsopkomst boeide me niet zoveel maar wauw wat een uitzicht en helemaal niet druk dat is t voordeel van offseason gaan! Daarna snel weer naar beneden om de bromo te beklimmen we hadden al gehoord dat de krater open was dus we waren erg blij. De jeep zet je af in de zandduinen dan moet je lopen naar bromo ik d8 dat doe ik wel even ik heb nog nooit iemand gehoord over die klim dus ik dacht het valt vast mee. Ja niet dus vanaf t moment dat je moet gaan klimmen door t zand is het ongeveer 4 tot 6 x de klimduin op je begrijpt ik ging best wel dood. (Waarschijnlijk ook omdat ik de dag daarvoor niet had geluncht en avond gegeten en vanmorgen niet ontbeten want ontbijt kwam na de tour pas) Uiteindelijk bij de trap aangekomen..... helemaal op eigen kracht haha wel 20x gedacht oke ik neem een paardje maar niet gedaan (echt zielig al die arme paardjes met die veul te dikke toeristen de berg op). Nou toen kwam de trap ..... fack me! Ik heb m in 4x gedaan want was best zwaar, en het begon intussen as/stoftroep te regenen dus boven aangekomen helemaal zwart haha .
Maar wat super zeg echt zooo bizar. Dat ding rookt als de ziekte en maakt een herrie echt heel indrukwekkend! Helaas hadden we in totaal maar een uur dus toen ik boven was moest ik vrijwel direct omkeren. Maar ik ben trots op mezelf wilde wel 100x opgeven maar ik d8 nee ik ben hier nu, ik ga die top bereiken. Halverwege had ik wel al besloten dat ik de ijen vulkaan niet ga doen! Die is anderhalf uur stijlomhoog lopen nou nee dat trekt mn lichaam nog niet. Ik wil m wel graag zien dus misschien als ik ben aangesterkt dat ik het alsnog ga doen.
Maar aangezien ik nu zwart was moest ik wel douchen haha ik gevraagd aan de chauffeur waarom we geen warme douche hebben, wel zegt ie oke prima ga jij maar ff mee douchen bij mij dan. Nja toen ging ik dus.... en wat denk je er kwamen ijsklontjes uit normaal vindt ik koude douche hier niet erg maaruh het was nu buiten ook maar 4 graden dus de leidingen waren xtra koud brrrr. Iedereen verbaasd.... heb jij gedoucht? Uhh ja tuurlijk hahha.
Ik had gisteren avond nog even gezellig gesproken met de chauffeur toen vertelde ik me dat ik me zorgen maakte over de terug weg aangezien we dan naat beneden racen, hij stelde me gerust en zei nee gaat net zo langzaam als omhoog dus daar vertrouw ik maar op dan.
Toen we moesten instappen zei hij jij gaat voorin waarop ik zeg nee joh... jawel bus is vol en jij zit voorin. Okeee meneertje doe ik. Toen hij naast me kwam zitten en we 2 meter hadden gereden keek hij me aan en zei you see very slow for you schattig hij ging als een slak de berg af. Eenmaal bij de office aangekomen zei da menneke dat de bus naar bali vol zat en dat ik dus niet vandaag maar morgen naar bali moest. Ik niet blij want had net mn complete transport omgegooid. De duitser had nog niets geboekt maar die wilde mijn ticket wel overnemen. Dat kon natuurlijk niet haha hij kon wel een ticket kopen naar ijen voor bijna t dubbele. Uiteindelijk had hij op aanraden van andere toeristen bedacht dat hij naar banguwangi ging. Toen d8 ik mooi dan ga ik ook daarheen want daar is de ferry naar bali. Toen zei die vent ineens je kan ook naar de ferry 200.000rp ik t bijna gedaan toen ik me bedacht dat ik allang betaald heb voor de tour naar bali dus dat ik nergens voor ging betalen. Uiteindelijk de grote baas erbij gehaald die vertelde mij dat ik gewoon op mijn ticket naar bali kan maar dat ik mn ticket niet mag weggeven (beetje boos). Haha okee prima ik hou mijn ticket en jij brengt me naar bali.
Eind goed al goed! De reis zou 7 uur duren maar heeft 14 uur geduurd gatver haha helemaal aan gort nu dus snel onder de wol.
Opgehaald door hassan mn chauffie van vorig jaar! Wat een topper is dat ik zou 20.00 uur aankomen maar dat werd 01.30 uur, ondertussen contact met hem gehouden via sms, hij nog ff een xtra dag in mn hotel voor me geboekt aangezien ik geen wifi had super blij dat hij me toch kwam halen!!! Nu in kuta voor 3 dagen dan door naar lembongang (prachtig eiland met witte stranden en blauwe zee )
Foto's volgen morgen ik kan nu echt niet meer xxx

1. Sonja poeder:
    26 november 2015
    Mijn god zeg, wat een verhaal. Ik denk dat ik was uitgestapt hahahaha, maar wat een ervaring zal dat geweest zijn Wel balen zeg dat je zo veel uur langer over je reis hebt gedaan, maar je hebt het gehaald. Ik vond het weer een mooi verslag om te lezen, geniet daar en tot het volgende reisverhaal xxx