Hanoi

19 februari 2016 - Hanoi, Vietnam

Hoi allemaal,
Hier mijn laatste verslag vanuit Vietnam
Met de trein van Hue naar Hanoi: hoewel ik me top voelde voor ik weg ging, ging het 15 min voor ik tax naar station zou nemen weer mis en werd ik verschrikkelijk beroerd KUT! Potje norit naar binnen en op hoop van zege haha. Optijd op het station dit keer... maar nergens borden of andere aanwijzingen waar mijn trein zou gaan. Ik ben maar in de wachtruimte gaan zitten, de trein zou 20:35 uur vertrekken. Wat wrl handig is dat ze alleen in het Vietnamees omroepen en t dus lastig is te verstaan of je naar een trein/perron moet lopen haha. Kwart over 8 werd er iets omgeroepen maar niemand verroerde een vin dus ik bleef lekker zitten. Om 20.35 zag ik ineens een trein wegrijden zweet brak me uit haha. Gelukkig spreken ze hier allemaal vloeiend engels (nietdus) haha. Uiteindelijk gelukt om iemand te vinden en die kon mij vertellen dat de trein een uur vertraging had pffieuw. Oke nou prima dan ga k weet zitten. Helaas geen westerse toiletten op het station dus ik bidden dat ik niet moest haha. Uiteindelijk om 21.35 werden we het perron op gestuurd. De trein kwam om 10 voor 10 aanrijden. Wat ik echt nog nooit had gezien waren al die mannetjes met zaklampen en hele grote hamers met punten eraan die druk onder de trein aan het kijken waren... okejjj haha
In de trein klopte de telling op de deuren niet... dus ik had ren familie wakker gemaakt terwijl ik blijkbaar het hok ernaast sliep haha solly hool. Uiteindelijk in mn hok aangekomen 2 gasten boven ik en nog meisje beneden. De softsleeper is trouwens net zo hard als de hardsleeper hahaha maar geeft niks ik had iig de ruimte om te zitten en te bewegen. Iedereen ging meteen slapen dus het licht werd uitgedaan.. hmm gezellig. Toen ik even naar het toilet ging en terug kwam zat de deur van het hok op slot whatt haha blijkbaar als je het knopje verkeerd heb staan gaat ie automatisch op slot whaha heb ik weer. Gelukkig hoorde de trein meneer me op de deur rammen om mn hokgenoten met oordoppen wakker te krijgen. Voor de verandering kon ik weer eens niet slapen ik heb van 3 tot 9 ongeveer kleine haze slaapjes gedaan. Elke x als die machinist remde klapte ik of met mn kop tegen de muur of lag ik uit bed op mn tas tja nadeel van op je zij slapen.
Rond 11.30 uur hoorde ik door de speaker hanoi... althans haha google maps vertelde mij dat vooral. Tas gepakt en klaar gaan staan.... super grappig werd ineens een kei hard muziekje afgespeeld en alle locals zongen vrolijk mee welkom in Hanoi zullen we maar zeggen. Snel in veel te dure taxi gestapt en naar hotel gegaan. Ik zit in een super leuke buurt... old quarter genaamd leuke kleine drukke straatjes. Wat me al snel opviel is dat hier weer inmens veel scooters rijden gelukkig kijk ik er niet meer van op en steek ik over zonder blinken of blozen. Maar als je het niet gewend ben snap ik dat oversteken hier een uurtje kan duren haha.
Lekker rondgelopen in de buurt, north face jassen in overvloed te koop hmm verleidelijk.. ja ik weet het is nep.
In de middaf even mn tel aan de lader gehangen en als een blok in slaap gevallen... dat was niet de bedoeling mjaaa ik zal t nodig gehad hebben. Na mijn powernapje heb ik besloten toch maar de ha long bay tour te doen want nja ik ben er nu toch... de kou valt mee maar dat is vooral dankzij mijn nieuwe kleding haha.
In de avond even wat gegeten en op tijd naar bed want 7 uur wekker 8 uur opgehaald om naar ha long bay te gaan. Wake up service van hotel in geschakeld voor de zekerheid haha. Uiteindelijk hebben die nooit gebeld of geklopt wat de de dagen daarna resulteerde in elke dag 20x sorry haha. Ik was op tijd wakker en zat al klaar toen ze kwamen. Een veeeel te enthousiast druk ventje kwam me ophalen rn stopte mij in een busje met allemaal stinkende niet gewassen mensen hahaha sorry maar had echt een dejavu naar de trein in nl om 7 uur in de ochtend.
Ma goed na mij nog 1 pers opgehaald en daar gingen we 3.5 uur rijden 4 uur in boot en 3.5 uur terug. Ik sliep van binnen nog ern beetje en die guide maar grappen maken (hij was echt heel grappig van binnen moest ik huilen van het lachen). 3.5 uur heen waren goed te doen en vanaf daar ging het super snel en konden we bijna direct de boot op. Super leuk bootje zouden lekkere lunch krijgen top. Ik ging bij de russen zitten 1 meid en 2 gasten... ze kwamen niet uit rusland maar na 8x vragen begreep ik het nog steeds niet haha ze klonken vrij Russisch dus t zal wel. Maar konden ook duits dus geen id levenia geloof ik (blond he). Leuk gezelschap en de lunch was super... het eten bleef maar komen... super veel echt bizar. Na 10 min varen was de kaptein in slaap gevallen denk haha of hij keek niet waar die heen ging... hij voer zo recht in een andere boot kei hard.. ik d8 nou daar gaan we haha neehoor maar d8 wtf hoe dan... geen toeter niks gewoon BAM hahaa mijn guide direct.. dont worry this is normal they check if the boat is strong enough whaha okee top
Al snel kwamen we in de prachtige bergen terecht fantastisch. Lekker boven op dek gezeten en geluisterd naar de verhalen van mn guide. Hij spreekt voor vietnam begrippen super goed engels. Dit heeft hij zichzelf aangeleerd door het kijken van hollywood movies echt knap.
We gingen eerst naar de floating village... wat tegenwoordig niet meer is dan een toeristische attractie maar oké we mochten kiezen... in de kajak met 2en of in een bootje die werd geroeid... uhhh doe de boot maar. Dus ingestapt we zouden 30 min roeien leukkk! Zegt da vrouwtje.. wil je zwemvest? Nja ze zei het niet ze deed meer van he he en wees naar zwemvest. Moet dat???? Nee ik wil niet ik zwem wel terug. Het zag er namelijk niet naar uit of het een heel ruig ritje zou worden. We roeiden naar de berg die we vanaf de steiger ook prima konden zien toen bleef ze even liggen en zei of deed.... he hejj plens plens met peddel om te laten zien het er maar 2 cm water lag op die plek... uhh ja? En nu? Boeiend varen met die hap haha. Uiteindelijk ging ze rechts van de steiger keerde een rondje en bracht ons naar dr steiger al met al 10 min in de boot gezeten en niets gezien wat ik al had gezirn whoehahaha 30 min.... 10 min wat maakt het uit. We zijn weer gezellig bij de guide gaan staan en gaan ouwehoere. Op de 1 of andere manier hebben de mannen die hier op reis zijn de behoefte om alle ranzige dingen te proeven en proberen haha.het gesprek ging dan ook over waar je hond, kat, cobra met kloppend hart etc kon eten bah bah bah geen mij maar noodles of rijst met groentjes haha. Next stop was de grot... daar aangekomen zei de guide .... if you go out the boat there is no way back.. this is a oneway ticket okeee nou daar gaan we. Ik was beetje zenuwachtig want hoewel ik het super tof vindt om te doen heb ik ook lichtelijk last van claustrofobie en zeker als ik niet van tevoren weet hoe en wat. Gelukkig was de grot inmens groot echt zoo tof heel mooi. Nog een paar leuke verhalen erbij van de guide en de trip was compleet. Met heel veel fantasie kon je een leeuw een haai vrouwtje mannetje en grootste boob ter wereld spotten. Prachtig oh en als je de boob aanraakte en een wens deed kwam ie uit... haha tuurlijk!
Dus toen ik langs de boob liep gewenst dat de guide vanavond drankje met me zou doen. Toen we uit de grot waren en naar beneden liepen raakte we aan de praat hij vroeg wat ik al had gezien en gedaan in hanoi etc etc... en uiteindelijk vroeg hij of ik vanavond een biertje wilde drinken met hem in de bierstraat wat volgens hrm leukste plek is om gezellug biertje te doen. Natuurlijk wil ik dat doen gezellig!!! Leukste wat je in t buitenland kan doen is je onder locals bevinden want dan leer je het land pas echt kennen.
Uiteindelijk super gezellige avond gehad met veel bier en boeiende gesprekken over de verschillen in onze landen etc. En zoals het een gentleman betaamd... werd ik voor de deur van mn hotel terug gebracht.
Vandaag is mijn laatste dag dat ik iets kon ondernemen... ben even naar de gevangenis gegaan omdat dat me een boeiend museum leek... nou ik vond er geen hol aan en met 10 min stond ik weer buiten hahaha. Ik had gehoopt dingen te zien zoals het er toen was maar alles is heel netjes opgeknapt enige dat echt was of echt leek waren de deuren. Heel jammer mjaa geeft niks. Verder nog gezocht naar north face jas... mja ik heb nog steeds geen maar S of M (m valt als s of xs) haha. Ik ga zo nog even vietnamese koffie kopen want dat smaakt heel bijzonder en best lekker. En natuurlijk een vette voorraad la vache qui rit voor in Bali hahaha. Morgen vlieg ik naar kuala lumpur Maleisië voor 2 dagen. Maar nu eerst mijn koffer inpakken haha jaa ik heb een koffer gekocht! Daarover in een volgend verhaaltje meer.

Vietnam in het algemeen..... Fantastisch echt geweldig. De mensen zijn zo vriendelijk zo hartelijk en het land zo mooi. Een rijk en boeiend verleden. Hier ga ik zeker nog eens naar terug want het bevalt me hier prima. Ik ga vietnam zeker missen! Hoewel ik in het begin twijfelde of ik wel heen moest omdat je zoveel gemixte verhalen hoort... maar ik kan niet begrijpen dat je niet van vietnam gaat houden als je van azie houdt!!!!

1. Sonja poeder:
    19 februari 2016
    Wouw wat een verhaal zeg, en ja ik had ook andere verhalen gehoord over Vietnam, maar wat mooi dat je het daar zo super hebt gehad hoor. En wie weet kom je er ooit nog eens terug.