Ups en downs but love to be at home

10 maart 2016 - Manggis, Indonesië

Hii luitjes hoe is het nou? Hier alles prima hoor nog steeds blij om thuis te zijn haha. Het waren bewogen dagen met veel ups en helaas ook een verschrikkelijk down moment. Laat ik maar met iets positiefs beginnen! Ik kan toch nog een maand blijven en kan mijn reis dus afmaken zoals gepland!!! Thnx belastingdienst haha
Nou dan maar vertellen over de vreselijke dag maandag 7 maart. Ik werd wakker en hoewel ik met lempot en wat duitsers op pad zou gaan voelde ik me niet zo lekker... een slecht voorgevoel dus het leek mij verstandig om thuis te blijven. Ik heb inmiddels geleerd dat mijn gevoel best vaak klopt! Uiteindelijk rond 13.00 uur toch de balen dat ik niet mee was gegaan. Opzoek naar een scooter maar helaas allemaal al verhuurd best een beetje pissig mja ik heb me er bij neergelegd en ben maar voor in de zon gaan liggen. Keiharde muziek aan en chillen. Ik hoorde wat geschreeuw vanuit het huis komen maar dacht misschien heeft er iemand ruzie ofzo... tot cristal (de hond) naar mij toe kwam en recht tegenover mij ging zitten en me niet met rust wilde laten. Ik vond het erg vreemd want cristal komt nooit naar me toe en helemaal niet om aandachtvte vragen. Toen zag ik een mannetje van het hotel naast ons langsrennen en d8... misschien is er iets mis. Dus ik ben opgestaan en naar het huis gelopen.... en toen zag ik het de lumbung(huis) van tania en lempot stond in de fik. Ondertussen was heel het dorp uitgelopen en iedereen stond als een gek te blussen met tuinslangen die overal vandaan kwamen en emmers water die uit de vijver werden geschept. We hadden 3 brandblussers maar 1 werkte niet... gelukkig deed die andere het wel. Want het hele huis de 1e en 2e verdieping is bedekt met riet en dat brand als een malle. Ik ging proberen lempot te bellen... maar mijn telefoon die belt niet (super irritant en zeker op een moment als nu) geen idee waarom toen maar apps en smsjes gestuurd en naar tania hetzelfde. Beide waren namelijk niet thuis. Daarna snel naar de kinderen gegaan want die stonden er verloren bij en helemaal in paniek. Omdat iedereen als een gek met het huis bezig was was er op dat moment even niemand voor ze. Dus ik heb de kinderen onder mijn hoede genomen. Wat een drama dag gadver. Maar hulde aan het dorp wat een fantastische mensen want dankzij hun staat de lumbung nog. Alleen de voorkant is weg maar dat is te overzien. Zonder al deze lieve mensen had het huis en waarschijnlijk de 5 andere lumbungs ook weg geweest. Op 1 meter afstand staat een lumbung en dan twee op 3 meter afstand en ja allemaal van riet. Brandweer heb je hier wel maar voor die er zijn is alles al weg dus het is maar goed dat iedereen alles liet vallen en als een gek is gaan helpen. Gelukkig is iedereen gezond en wel naar buiten gekomen en alle hondjes en katten zijn ook allemaal goed. Uiteindelijk kwam lempot aangeraced op zn motor echt zo naar allemaal bah! Maar gelukkig bekijken we het positief, volgende maand wilde ze toch al beginnen met het opnieuw bouwen van het huis haha dus nu maar iets eerder. Iedereen is veilig en met de schrik vrij gekomen. Tja fantastisch toch.
Maar goed nu weer een leuk verhaaltje want deze dag willen we het liefst zo snel mogelijk uit ons geheugen wissen.

Nyepi of de Dag van de Stilte is een hindoe feestdag op het Indonesische eiland Bali, die jaarlijks plaatsvindt op nieuwjaarsdag van de maankalender van het eiland. Het is gebruikelijk de dag ervoor juist veel lawaai te maken, met bijvoorbeeld bamboekanonnen en potten en pannen. Haha wat een herrie maken die bamboe kanonnen!

Op de Dag van de Stilte wordt er niet in gemotoriseerde voertuigen gereden, wordt er geen water gekookt en wordt in plaats daarvan gemediteerd en gevast. Hoewel ik daar bij ons niets van heb gemerkt haha we hadden genoeg bier ingeslagen om de avond en dag door te komen. Alle winkels, scholen, banken en andere instellingen zijn gesloten en de lichten blijven uit. Verder wordt de toegang tot het eiland ontzegd en kan men het dus niet bezoeken per vliegtuig of boot.

Van toeristen die zich al op het eiland bevinden, wordt verwacht dat zij zich ingetogen gedragen. Er wordt verzocht binnen te blijven in het hotel. Sterker nog je moet binnen blijven! Op straat lopen pecalang en die zorgen ervoor dat niemand de straat op gaat. Volgens Lempot zijn ze erger dan de politie maar bij ons in het doro was mahendra de pecalang whaha dus had best de straat op gekunt want hij is veel te lief. Ik mag wel naar mijn lumbung(huis) lopen omdat die op de grond van lempot en tania staat. Maar ik mag bijv niet naar de zee, eigenlijk gewoon binnen de poorten blijven. Geen telefoon... hoewel niet iedereen zich daar aan houdt. Ook hebben wij gewoon thee gezet en als ik naar het toilet moest mocht ik ook even snel het licht aan doen whaha. Want het was mega donker... het is nieuwe maan dus geen maan en alle lichten zijn uit. Heel bijzonder om mee te maken.

Ogoh-Ogoh
De avond voor Nyepi wordt Ogoh-Ogoh gevierd. In optochten worden de goden aangeroepen. De reden voor Ohgoh Ohgoh is de boze geesten weg te drijven. Om 12 uur 's middags is er een grote offerceremonie aan de geesten van de onderwereld, voor het niet verstoren van de menselijke nederzettingen, de Tawur Agung Kesanga Ceremony. Heel bijzonder om te zien. Het begbeurde precies voor mijn deur omdat het in het midden van je land moet gebeuren. Ik kon dus mooi gebieten vanaf mn balkon. In de middag rond 16.00 uur ging iedereen naar de tempels die overal staan om te bidden en offers te brengen. 's Avonds is de Ogoh Ogoh-processie, waarin onder andere grote poppen worden rondgedragen. Deze poppen verbeelden de boze geesten. Elk stadsdeel maakt zijn eigen pop en voert een 30 minuten durende "show" op. We hebben uiteindelijk wel bijna een uur over de weg gelopen eerst naar links en daarna naar rechts heel eind in die hitte haha. Maar wat een spektakel fantastisch.

De volgende dag is het van 6 uur 's ochtends tot de volgende dag om 6 uur 's ochtends Nyepi. Op deze dag van absolute stilte voor de Hindoes zijn er geen activiteiten, wordt er geen vuur aangestoken en is er geen verkeer en amusement. Men moet binnen blijven om te mediteren en te vasten, zonder harde geluiden en seks. Het is de bedoeling dat de kwade geesten denken dat Bali verlaten is. De stilte en het niet gebruiken van lichten is om de boze geesten die toch nog overvliegen in de waan te brengen dat Bali er niet is. Ze kunnen dus niet op het eiland komen, want wat niet zichtbaar en hoorbaar is, bestaat niet. Zelfs het vliegveld is gesloten, de ziekenhuizen zijn wel open. Toeristen moeten in hun hotel blijven en mogen ook geen licht naar buiten laten schijnen. Het is zo bizar hoe stil het is zelfs de vogels zijn stil de honden en katten niet gehoord echt zo vreemd. Het enige dat je hoorde waren de golven. En ik heb nog nooi zo veel sterren gezien zo verschrikkelijk mooi echt niet te geloven. Het was zo donker echt heel bizar haha kan het niet uitleggen maar je zag geen hand voor ogen. Wij hadden stiekem kaarsjes aangedaan op tafel om iig te kunnen zien wat we aten en elkaar konden zien.

Nou ik heb best toffe dagen gehad en sinds vandaag gelukkig ook weer een scooter want omdat de duitsers die hier ook zijn alle scooters uit het dorp hadden gehuurd was het nogal lastig om een scooter te krijgen ik heb er 5 dagen op gewacht haha. Dus nu weer lekker rond sjeesen. Het weer is al een stuk beter en eigenlijk afgelopen week bijna geen regen meer gehad. Waar ik echt heel blij mee ben kan ik nooi nog een beetje bijkleuren voor ik naar huis ga tot snel people xxxx